het is tijd om over deze webdesign trends van 2024 te praten
2024 staat voor de deur. Trends nemen sneller toe dan het aantal plate restaurants in je favoriete wijk. En die veranderingen lijken steeds sneller te gaan, zeker nu iedereen een aardige digitale Picasso kan zijn. Op een bepaalde manier tenminste.
Daarom is het voor ons als studio belangrijk om de wereld om ons heen te begrijpen en te zien welke trends de boventoon voeren. Van functionele vorm tot de impact van AI: Corné verkent wat 2024 te bieden heeft voor webdesign.
nog meer functie boven vorm
In 2024 ligt er nog meer nadruk op het ontwerpen van websites waarbij functionaliteit voorop staat. Dit betekent dat het ontwerp niet alleen esthetisch moet zijn, maar vooral gebruiksvriendelijk met een goede performance.
Een tijdloos aspect is het begrijpen van de psychologie achter besluitvorming en het ontwerpen met de gebruiker in gedachten. Toch spelen externe veranderingen een grote rol, waaronder digitale toegankelijkheid en de rankingmethodes van Google.
digitale toegankelijkheid
Het belang van digitale toegankelijkheid neemt toe. Met de invoering van de European Accessibility Act in juni 2025 moeten alle websites die na de invoeringsdatum gemaakt worden voldoen aan bepaalde toegankelijkheidseisen conform de WCAG 2.1. Voorheen was dit alleen relevant voor overheidswebsites, maar straks voor iedereen dus.
Dit houdt in dat webdesign rekening moet houden met gebruikers met verschillende beperkingen, wat leidt tot ontwerpen die inclusief en toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke fonts, contrasten, goede structuur en de mogelijkheid om de website zonder muis of trackpad te bedienen. Websites die voor juni 2025 zijn gemaakt, hebben tot juni 2030 de tijd om aan de richtlijnen te voldoen.
Toch is het belangrijk om een plan te maken om deze verbeteringen door te voeren, omdat het aardig wat werk wordt als je alles later aanpast en er vaak meerdere partijen betrokken zijn. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een website te maken die aan de richtlijnen voldoet en content te ontwikkelen die dat niet doet.
nieuwe google rankingmethodes
Google introduceert in maart 2024 INP (Interaction to Next Paint) als een nieuwe rankingfactor. Hoewel het op het eerste gezicht lijkt alsof de rankingmethodes iets is voor SEO-specialisten, speelt webdesign een cruciale rol. INP meet hoe snel een gebruiker een visuele reactie ziet na een interactie, zoals het klikken op een knop.
Google gaat dus nóg meer waarde hechten aan de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van je website. Dit betekent dat websites die snel reageren op gebruikersinteracties, zoals het klikken op een knop, hoger zullen scoren in zoekresultaten.
Een doordacht webdesign, dat rekening houdt met snelle laadtijden en conversie, kan dus een significante invloed hebben op de INP-score. Als UX en UI designer heb je de mogelijkheid om door middel van slimme ontwerpkeuzes de vindbaarheid van een website te verbeteren. Het belang van een aardige samenwerking tussen design en SEO om de algehele prestaties van een website in zoekmachines te optimaliseren neemt dus toe.
bento grid lay-outs
De Bento Grid lay-out die bekend is van onder andere Apple of Windows 8, zullen we de komend jaar blijven terugvinden. De lay-out is speels, fris en biedt een eenvoudige manier om content te structureren. Geïnspireerd op de iconische Japanse bento lunchbox, is het grid verdeeld in compartimenten, elk met een ander stukje content.
Elk compartiment dient als een toegewijde ruimte om een specifieke functie te tonen, waardoor gebruikers informatie gemakkelijk navigeren en verwerken. Ze geven een duidelijke visuele hiërarchie en verbeteren de gebruikerservaring door content in overzichtelijke secties te organiseren. Dat maakt navigeren en het verwerken van informatie een stukje makkelijker. Bovendien stimuleert het de betrokkenheid door de interactieve weergave, wat kan leiden tot een langere time-on-page.
Toch vinden wij dat er belangrijke nuances zijn in zo’n grid: bij het minimaliseren van content kan er relevante informatie verloren gaan of gaat alles schreeuwen om aandacht. Zorgvuldig mee omgaan dus.
de impact van ai op ux
Voor de creatieve sector kun je het niet gemist hebben: AI. Inmiddels gebruikt 83% van creatives AI in hun werk. Dat heeft een serieuze impact op hoe we werken, maar ook tools zoals Figma zullen drastisch gaan veranderen. Zodra je design libraries verbonden zijn met code en AI-interfaces developed, verschuift de verantwoordelijkheid van een ontwerper.
Hoewel het leren van AI-prompting en het gebruik van AI-tools op korte termijn nuttig is, winnen kritisch denken in design-thinking, doelbewuste beslissingen en expressie van het werk dat je maakt het (gelukkig) nog steeds van de robots.
microinteractions
Microinteractions zijn subtiele interactieve elementen die de gebruikerservaring verbeteren. Ze spelen een belangrijke rol in merkidentiteit en dragen bij aan gebruikerstevredenheid en bruikbaarheid op websites. Low-code tools zoals Webflow innoveren voortdurend om deze tools aan te bieden zonder het schrijven van lange regels code.
Met de toenemende vraag naar die interacties, heeft Lottie een plug-in voor Figma gelanceerd waarmee je Figma-animaties omzet in een exporteerbaar JSON-bestand. Dat elimineert de grote leercurve van After Effects en vergelijkbare software. Hierdoor kun je als designer zelf meer animeren.
Je zult ook gaan merken dat microinteractions tegenwoordig op veel landingspagina’s te vinden zijn. Dit is allemaal te danken aan de steeds groter wordende behoefte aan onderscheidende ervaringen voor websitebezoekers en een grotere vraag naar storytelling als middel om producten of diensten te verkopen.
mobile-first… of tóch mobile-second?
De discussie over mobile-first vs. mobile-second is een belangrijk onderwerp in de webdesign trends voor 2024. Veel designs worden eerst voor mobiele apparaten gemaakt en daarna geoptimaliseerd voor desktop. Terwijl mobile-first lange tijd de standaard benadering was, zien we nu een verschuiving.
De trend verschuift dus naar desktop-first om vervolgens mobiel uit te denken. Daarin wordt er afgeschaald in plaats van opgeschaald. Je erkent hiermee dat een mobiel ontwerp vaak minder informatie en details bevat dan een desktopontwerp, omdat het zich meer richt op essentiële elementen. Te veel designelementen werken op mobiele apparaten afleidend en verminderen de gebruikerservaring. Je wilt je daarom focussen op noodzakelijke content en functionaliteiten.
Toch zal deze trend niet altijd leiden. De toepassing van desktop of mobile-first hangt namelijk af van factoren zoals de context, use-case of doelgroep. Wanneer je een website ontwikkelt voor festivals wil je namelijk niet vanuit desktop ontwerpen, maar voor het moment dat mensen op het festival zijn (met een mobiel dus).