Als je op accepteren klikt, stem je in met onze cookieverklaring. Je kunt je voorkeuren hier beheren.
Terug naar inzichten
0
minuten

hoe we low-code inzetten om comms, ops & marketing te automatiseren

gepubliceerd
14.11.2024
illustrator
categoriën
scale

Met een paar klikken automatiseer je mails, leadmanagement en posts voor socials. Maar de mogelijkheden gaan veel verder. Van persoonlijke klantreizen tot matchingsystemen die vraag en aanbod samenbrengen. En low-code development helpt je dat soort automatisaties makkelijker en sneller op te zetten.

En ja, er zijn aandachtspunten, zoals vendor lock-in en beperkte testopties. Maar met de juiste aanpak geeft low-code jouw coms, marketing en ops juist een flinke boost. Maar hoe zet je het duurzaam in zonder vast te lopen? En hoe weet je of low-code binnen jouw team past?

wat is low-code en hoe automatiseert het communicatie, ops & marketing?

In 2024 kan je niet meer om automation heen. Het maakt het werk makkelijker, leuker en secuurder. Zo hou je tijd over voor wat écht aandacht vraagt.

Veel organisaties gebruiken automation voor lead management. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een formulier invult. Mensen gaan dan een automation sequence in of krijgen een automatisch mailtje. Maar als je het alleen daarvoor gebruikt, blijft veel potentie onbenut.

Low-code speelt een belangrijke rol in dat proces. Waar traditioneel development vaak tijdrovend is, biedt low-code een snellere manier om te automatiseren. Zo kunnen teams zonder veel technische kennis zelf processen inrichten en verbeteren. Toch is het geen wondermiddeltje dat al je problemen oplost. Nog niet tenminste.

hoe anderen over low-code denken

Low-code platforms zijn onderwerp van veel discussie in de tech-community. TLDR? Of je voor deze richting kiest, is sterk afhankelijk van je budget, behoeften en situatie.

de uitdagingen voor implementatie van low-code

Vendor lock-in

Een van de uitdagingen bij het gebruik van low-code platforms is vendor lock-in. Wanneer je kiest voor een bepaald platform (zoals Airtable), kan het lastig zijn om later over te stappen zonder kosten en gedoe. Dit maakt je afhankelijk van één leverancier, wat de flexibiliteit van je organisatie beperkt.

Het is dus belangrijk om jezelf te vragen hoe je de balans houdt tussen gemak en afhankelijkheid. Wat zijn de kosten voor custom development? En wat kost het om een low-code oplossing met zulke applicaties te bouwen?

Testbaarheid en versiebeheer

Low-code tools hebben vaak minder ingebouwde mogelijkheden voor testbaarheid en versiebeheer. Tools zoals Git helpen je om alles goed te managen en te controleren. Hier ligt de uitdaging in het vinden van de juiste low-code tools die dat wél goed in orde hebben.

Complexiteit bij grote systemen

Gebruik je low-code voor het snelle resultaat of stap je over naar custom development zodra de complexiteit toeneemt? Het werkt vaak goed voor kleinere projecten. Zodra je grotere en complexere systemen wilt bouwen, kunnen er beperkingen om de hoek komen.

Door goed na te denken over wat je doet en wat je beter met maatwerk oplost, houd je grip op je projecten. Gelukkig kun je steeds meer in low-code tools aan de slag met maatwerk.

Integratie met bestaande ontwikkeltools

Veel low-code tools ondersteunen minder development practices zoals continue integratie en levering (CI/CD), waardoor ze minder goed aansluiten met bestaande workflows. Maar als je hier bij de start al rekening mee houdt, kun je oplossingen vinden of workarounds gebruiken. Zo kun je het beste van beide werelden combineren.

hoe implementeer je het?

Wanneer we een probleem aanpakken, beginnen we met het duidelijk identificeren van het probleem en verzamelen input van alle stakeholders. Vervolgens analyseren we de huidige processen en bepalen we of low-code een geschikte oplossing biedt.

Is het antwoord daarop ja? Dan steken we in de designfase nog een keer de koppen bij elkaar om een prototype te maken. We halen feedback op en sleutelen net zo lang tot het goed voelt. Daarna bouwen we het digitale product of zetten we de systemen op en testen we grondig of alles loopt zoals het moet. Daarna gaat de oplossing live, trainen we gebruikers en monitoren we om waar nodig te optimaliseren.

aardige voorbeelden van low-code implementaties

headless cms & communicatie automatisatie

Hoewel we aardig hyped zijn over Webflow, stuit je soms op de beperkingen. Vooral als het aankomt op grootschalig beheer van content (lees 400+ nieuwe items per maand). Daarom hebben we een systeem gebouwd dat deze uitdagingen oplost, met Airtable als motor. In dit geval voor het aanmaken, beheren en publiceren van honderden maandelijkse evenementen.

Normaal zou je voor elke evenementen handmatig gegevens moeten invoeren, zoals titel, locatie en inschrijfmogelijkheden, wat foutgevoelig en tijdrovend is. Ons systeem pakt dit anders aan.

Zodra je één evenement invoert, zorgt het ervoor dat alle relevante details direct op de juiste plekken terechtkomen. Of het nu gaat om afwijkende tijden, een reeks of infrequent terugkerende evenementen, het systeem houdt rekening met allerlei mogelijkheden. Zo beheer je moeiteloos honderden evenementen waardoor er ademruimte ontstaat voor andere werkzaamheden.

matchmaker tussen vraag en aanbod

Door Webflow, Airtable, MessageBird en Realworks te koppelen, hebben we een systeem gebouwd dat vraag en aanbod automatisch samenbrengt.

Gebruikers maken een zoekprofiel aan via Webflow, waarna Airtable de voorkeuren zoals locatie en budget opslaat en direct met het aanbod dat beschikbaar is in Realworks vergelijkt. Nieuwe woningen? Geen probleem. Als er een nieuwe woning geplaatst wordt, schiet het systeem direct een bericht naar gematchte woningzoekers via WhatsApp.

multi-media & dynamische content maken

Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en het maximale resultaat uit je content halen, dan ontkom je er bijna niet aan om ook op deze kanalen actief te zijn. Alleen het grote nadeel: met alle verschillende socialmediakanalen kost dat al snel erg veel tijd. Je bent er al snel meerdere uren per week of zelfs dagelijks mee bezig.

Kan dat handiger? Zeker. Daarvoor komt social media-automatisering om de hoek kijken. Je ontwerp branded of custom assets met bijvoorbeeld Bannerbear en importeert data met Airtable of zelfs een makkelijk formulier. Aan de hand van die input kun je images, PDFs, caroussels en zelfs video's maken.

tips & tools

  • Airtable: de tool om applicaties te bouwen
  • Zapier & Make: tool om apps te verbinden en taken te automatiseren zonder code
  • Bannerbear: geautomatiseerd beeld- en videogeneratie
  • Webflow CMS & API: next-gen webbouwer en CMS
  • Flowmonk: de lijm tussen Webflow en Airtable om je CMS nog beter te beheren

samen jouw comms, ops of marketing automatiseren?