Als je op accepteren klikt, stem je in met onze cookieverklaring. Je kunt je voorkeuren hier beheren.
Terug naar inzichten
0
minuten

van visuele identiteit tot website voor de universiteit van de 21e eeuw - een reflectie met michiel tolman

gepubliceerd
4.6.2024
illustrator
categoriën
brand
launch
scale

hoe heeft het verweven van branding met het laten maken van een website bijgedragen aan het versterken van jullie netwerk en zichtbaarheid?

We bevinden ons in een domein die sinds ons ontstaan in 2015 flink in beweging is. Op dat moment was persoonlijke ontwikkeling voor veel mensen nog abstract. Dat is ongelofelijk snel veranderd. Je wordt momenteel overspoelt met coaches. Het lijkt alsof het hek van de dam is en dat veel meer mensen (al dan niet noodgedwongen) met persoonlijke ontwikkeling bezig zijn.

Vanaf onze oprichting brengen wij dat naar een hoger niveau. We proberen nieuwe vormen van persoonsvorming en maatschappelijke vorming, samen door ons ‘Bildung’ genoemd, van jongvolwassenen en docenten te integreren in het bestaande onderwijs die niet iedereen begrijpt.

Dit betekent dat we soms tegen de stroom in moeten zwemmen en geduld moeten hebben met onze opdrachtgevers. Het is een uitdaging om hen mee te nemen in welke ruimte onderwijs biedt om met Bildung bezig te zijn. Daarom focussen we op het bouwen van sterke relaties en het vertellen van een consistent verhaal dat onze filosofie weerspiegelt.

Met een scherp geformuleerde visie, waren een passende identiteit en nieuwe website een cruciale stap in het versterken van onze zichtbaarheid. We wilden een plek creëren waar anderen en ons netwerk zich in herkennen. Het is een afspiegeling van onze filosofie dat onderwijs en ontwikkeling niet in beton gegoten is, maar juist vloeiend en open zijn voor vernieuwing.

We merken dat het nu al wordt gewaardeerd sinds we live zijn, vooral omdat het nu nog niet altijd makkelijk is om hetgeen wat we doen direct te begrijpen. Maar de toenemende interesse is er nu zeker: mensen herkennen waar wij voor staan.

en hoe speelt webflow een rol in het aantrekken en betrekken van jullie doelgroepen?

Webflow stelt ons in staat om heel gericht programma's en samenwerkingsmogelijkheden aan te bieden. Afgestemd op specifieke doelgroepen.

Daarbij is onze website zo opgezet dat het niet alleen onze identiteit uitstraalt, maar ook een breder verhaal vertelt. Ongeacht op welke pagina je landt. Mensen worden op verschillende laagdrempelige manieren uitgenodigd om een onderdeel te worden van wat we doen: als bouwer, partner of programmadeelnemer.

hoe zorgt de bildung academie voor consistentie in al zijn uitingen, ondanks beperkte marketingbudgetten?

Onze kracht ligt in het vertellen van het juiste verhaal. We hebben misschien geen groot marketingbudget, maar we investeren in wat echt telt: de fysieke manifestaties van onze identiteit, zoals onze programma's.

We hebben een visuele identiteit waar we de komende jaren op voort gaan bouwen.

De grootste uitdaging voor ons is het ontwikkelen van subidentiteiten zoals de MBO Denktank en Stadsmakers Eindhoven die aansluiten bij ons brede merk. We zoeken voortdurend naar manieren om thema’s rondom de ontwikkeling van mensen te integreren in ons aanbod. En dat aanbod verandert continu, door de veranderende wens van mensen. Niks staat namelijk vast.

Alles wat we doen is gericht op het vormgeven van die toekomstige universiteit. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en ontwikkelen. Die universiteit geven we vorm met bouwstenen zoals dat het voor iedere fase in je leven is en toegankelijk is voor mbo, hbo en wo.

Dat zijn stimulerende vertrekpunten over vernieuwend onderwijs, persoonlijke-professionele ontwikkeling en duurzaam samenwerken. De manier hoe dat nu ontwikkeld is binnen de website geeft daarin volledige flexibiliteit. Zo omarmen we zelfs digitaal gemakkelijk de veelzijdigheid van Bildung.

stel je voor dat vergelijkbare merken bestaan, die twijfelen of ze hun merk wel of niet moeten rebranden. welke lessen kun je ze geven?

Het vraagt om een grondige aanpak om echt tot de kern te komen van wat je doet, de manier waarop je dat wilt doen en dit naar buiten brengt. Iets wat je persoonlijk raakt. Dat is waar je team voor staat en zich voor inzet. Bewust en onbewust.

Je merk weerspiegelt wat je organisatie in haar hart is en wat je in je sector wilt bereiken. In het hier en nu. Om alles goed op elkaar af te stemmen, is het belangrijk dat je daar tijd en aandacht aan besteedt. Wie ben je? Hoe draag je dat uit? En hoe geef je dat vorm?

Het kan zijn dat niet iedereen meteen begrijpt wat de essentie is van wat je doet. Misschien loop je wel voorop en is het idee nieuw voor anderen. Het risico in die situatie is dat je alles versimpelt. Het bijzondere of datgene wat je uniek maakt, kan dan verloren gaan. Dat is iets waar wij voor willen waken.

Dit proces is er een van leren. Over wie je bent, waarom je hier bent en hoe je dit wilt laten zien. En zelfs als je denkt dat je het weet, leer je elke dag bij.

Het is geen vaststaand iets als je eenmaal een identiteit hebt. Het is belangrijk om te kunnen zeggen dat je nog stappen te maken hebt en dat je ergens naartoe werkt, in plaats van te doen alsof alles vast staat.

bouwen aan jouw visuele identiteit en website?